Linkkejä viikonlopulle

By 19.11.2015 Yleinen 3 Comments

Uusista ostoksistani Union Pacific (UNP) on yksi Yhdysvaltojen neljästä suuresta rautatieyhtiöstä. Mm. hiilen, kemikaalien ja autojen kuljettaminen pitkiä etäisyyksiä raiteilla on edelleen reilusti kustannustehokkain vaihtoehto, vaikka halpa öljy on tehnyt tavaroiden kuljettamisesta rekoilla hieman entistä kilpailukykyisempää. Warren Buffett on myös ostanut oman rautatieyhtiönsä tehden miljardien sijoituksen BNSF:ään. Kilpailuedut ovat rautatieyhtiöissä selvät: uusien rautateiden rakentaminen olisi erittäin kallista, eli alalle ei pääse uusia kilpailijoita. Jos Union Pacific kiinnostaa, pääset lukemaan lisää yhtiöstä klikkaamalla alla olevaa linkkiä.

http://fortune.com/2015/06/04/union-pacific-railroad/

Berkshire Hathawayn kolmannen kvartaalin ostot ja myynnit on mahdollista lukea seuraavasta linkistäni. Ostoihin lukeutuivat mm. IBM:n lisäys ja huomion arvoista on myös media-yhtiöiden lisääminen Berkshiren salkkuun (esim. FOXA). Myyntipuolella energiasektorin yhtiöitä karsittiin edelleen. Berkshire Hathawayn kauppoja seuratessa on hyvä muistaa, että kaikkien kauppojen takana ei ole itse Buffett, vaan osan ostoista ja myynneistä hoitavat legendaarisen sijoittajan avustajat.

http://dailytradealert.com/2015/11/17/buffetts-latest-trades/

Kolmantena linkkinä lisään tutustumisen arvoisen Blogin, jonka muutamaan merkintään olen ehtinyt tutustua. Kyseessä on Seligsonin Phoebus blogi, jossa Phoebus rahaston salkunhoitaja Anders Oldenburg vastaa viikon aikana saamiinsa kysymyksiin. Omasta salkustani rahaston kanssa päällekkäisiä omistuksia ovat ainakin Fastenal ja Svenska Handelsbanken. Rahaston sijoitusfilosofia on hyvin lähellä omaani: etsin laadukkaita yhtiöitä, joilla olisi jokin kilpailuetu verrokkiyhtiöihinsä nähden ja myyn harvoin. Tämän takia olen tutustunut tarkemmin Phoebuksen sisältöön ja Andersin blogikirjoituksiin. Rahasto painottaa omaan makuuni ehkä hieman liikaa kotimaan markkinoita, mutta satelliitti sijoitukseksi voisin Phoebuksen rahastoa suositella, jos joku aktiivinen rahasto on pakko ottaa. Rahastolla on kyllä vertailu-indeksinsä peittoava track-record eli siinä mielessä Andersin sijoitusstrategia näyttää toimivan. Miehellä on myös merkittävä määrä omaa rahaa kiinni rahastossaan, mikä on hyvä asia.

http://www.seligson.fi/phoebus/blogi/

Viimeinen linkki on yllättäen Buffettin puhe Amerikkalaisille lukiolaisille, jossa Buffett kehoittaa nuoria pysymään erossa luottokorteista ja velkaantumisesta. Mies kertoo myös edelleen ajavan kahdeksan vuotta vanhalla autolla (puheen pitämisen aikaan, ehkä Buffett on jo päättänyt vaihtaa autoaan) ja asuu asunnossa, jonka osti 41 vuotta sitten. Ainoa suuri ero jonka hän näkee tavalliseen tallaajaan on, että hän lentää hieman mukavemmin J Noh, onhan Buffettilla kohtuullisen mielenkiintoinen työkin. Hänhän on kertonut steppaavansa töihin joka aamu. Kiitos tästä linkistä menee nimimerkille Gordon Gubbe Sharevillessä, jonka seinältä kyseisen videon bongasin.

https://www.youtube.com/watch?v=IvveZr0D_9Y

Osakeareenan blogi täytti muuten marraskuussa vuoden. Kiitos kaikille lukijoillemme mielenkiinnosta!

3 Comments

  • ttr sanoo:

    Olen itsekin toisella silmällä seuraillut UNPtä. Muistaakseni P-Amerikassa on tulossa jotain uusia turvallisuusvaatimuksia juniin/vaunuihin viimevuosien junaonnettomuuksien seurauksena. Onko jotain näkemystä miten tämä asia tulee vaikuttamaan tulevaisuuden tuloksentekokykyyn? Saadaanko vaatimukset torpattua lobbaamisella, voidaanko kulut siirtää suoraan asiakkaille tms.?

  • ttr sanoo:

    Ja vielä erikseen kommentti Buffettiin liittyen: linkistä saa kyllä käsityksen, että Berkshire lisäsi energiaomistuksiaan(?) Hyvillä mielin panin merkille, että omistuksiin tuli myös Kanadalaista öljyä.

    • Dodger sanoo:

      Moi ttr,

      Hyvä huomio Buffettin energiaomistuksista, joitain uusia energiaomistuksia siis lisättiin. Kysymyksesi koskien UNP:tä on hyvä, mutta minulla ei ole siihen antaa täsmällistä vastausta. Ostaessani Union Pacificin osakkeita tiesin, että säätely on yksi iso yhtiöön liittyvä riski, joka oli hyväksyttävä. Nähtäväksi jää, miten jarru-uudistukset vaikuttavat raakaöljyn kuljettamiseen raiteilla. Sen tiedän, että kemikaalien osuus UNP:n liikevaihdosta oli noin 17% Q3 osavuosikatsauksessa. Kemikaalien osuudesta raakaöljyn osuus on noin 8%. Raakaöljyn lisäksi junissa kuljetetaan varmasti myös muita helposti syttyviä aineita. Pidän kuitenkin turvallisuuden lisääntymistä positiivisena asiana, joka saattaa myös alentaa rautatieyhtiöiden vakuutusmaksuja. Uudistukset on ymmärtääkseni toteutettava näillä näkymin vuoteen 2021 mennessä, joten aikaa deadlineen on vielä.

Leave a Reply